lunchii

hej världen!
idag åt vi nudlar&varmkorv till lunch. jag gillar nudlar,
vet inte varför jag slutade med det i somras, kanske
för att det inte är det nyttigaste man kan äta =p
varmkorvern var superäcklig! jag gillare inte!
haha, elin har smittat mej med sin "hata korv" sjuka, =) typ.

förmiddagsdrycken gick rätt så bra, haha, men jag råkade
välta ut ett glas som det inte avr så mke kvar i,
så då fick jag varm saft ,superäckligt!
saft är tillräckligt äckligt endå! det skulle vara mke lättare att dricka vatten!
igentligen borde jag ta kort på allt jag äter en hel dag!
haha, då får ni se hur en "normal" portion ser ut, jag känner
ingen som äter lika mke som jag! (tom min "biokompis" som oxå
går på matprogrammet äter mindre!)
btw, min "biokompis" visade ett recept:


Hälsosammare Lussebullar
1,7 l vetemjöl
(Byt hälften av mjölet mot rågsiktsmjöl, bovetemjöl eller glutenfri mjölblandning)
1/2 l havremjölk
250 g kesella
1/2 hg jäst
1 1/2 dl finhackade russin
1/2 tsk salt
1 ägg
3 pkt saffran
1 dl rapsolja
Russin till garnering

Torka saffran i svag ugnsvärme. Rör ut jästen i degbunken
 i lite av den kalla havremjölken. Tillsätt det lätt vispade ägget oc
h kesellan. Värm rapsoljan i en kastrull. Häll på resten av
havremjölken och ljumma degspadet. Häll det i degbunke
n. Tillsätt till saffan, hackade russin, största delen av mjölet o
ch saltet. Arbeta degen så den blir slät, blank, smidig och slä
pper bunken. Skrapa ner degen från kanterna. Strö över lite m
jöl. Lägg på en bakduk och ställ degen att jäsa på varmt, dragfritt ställe.

Arbeta degen på nytt. Baka ut den till flätor, kranar eller kusar.
Lägg dem på bakplåtspapper eller smorda plåtar att jäsa. Pensla med ägg. Garnera med russin

Grädda :
Kusar i 250 grader omkring 10 minuter.
Flätor och kransar i 225 grader omkring 20 minuter.
Bäst saffran finns att köpa på apoteket.
Övrigt saffran är ofta utblandad med färgämnen med mera.

jag vill ha dom som kvällsfika på julafton, hur smart är inte det?
xoxo, M


Kommentarer
Postat av: op (=

det lät ganska gott, fasst om man skippar russina, jag gillar inte russin ;P

2008-11-23 @ 13:23:06
URL: http://oscaaarp.blogg.se/
Postat av: Lisa

hihi, det är väldigt smart. (;

2008-11-23 @ 13:31:14

Vill du kommentera?:
Jag godkänner inte spamkommentarer

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (bara jag kommer se den)

Din blogg?: (om jag ska kunna kommentera tillbaka)

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0