norran.

hej världen!
jag läste en artikel i norran idag,
jag brukar i vanliga fall bara läsa sportdelen,
men inte idag. där hittade jag det här.

Många söker vård för ätstörningar 
Marianne Lindström, Erica Widmark, Marja Ojala, C-G Olofsson
, Eva Lindh, Cina Wikström
ingår i ätstörningsteamet.
Maria Boström fattas på bild

Många söker vård för ätstörningar

Skellefteå Ätstörningsvården i sig har stora utmaningar, men den allra största handlar
om att få patienterna att vårdas över huvud taget. Faktarutan

- Det viktigaste är att få tidiga och snabba tips från personer i den
drabbades omgivning. En tidig upptäckt av sjukdomen och tidigt i
nsatt behandling ger alltid den bästa prognosen,
säger Erica Widmark, som arbetar på den psykiatriska kliniken i Skellefteå.

Representanter för barn- och ungdomspsykiatrin, vuxenpsykiatrin
och barnmedicin har nyligen träffat kollegor från övriga Norrland
för att inspireras i sitt arbete med att ordna ett gemensamt lokalt vårdprogram i Skellefteå.

Den senaste tiden har man börjat blicka mer utanför länsgränserna för att få tips.

- Det är framtidens arbetssätt att arbeta tillsammans i norra
 regionen, säger psykiatrichefen C-G Olofsson.

Personalen från Skellefteå tror att de kan lära mycket. En s
ådan sak är att bättre sprida sin kunskap så att all avdelningspersonal har samma grund att stå på.

- Personer med ätstörningar är verkligt skickliga förhandlare.
Med en stor personalgrupp krävs en välplanerad strategi, säger Erica Widmark.

Ätstörningar i Skellefteå

Förra året behandlade psykiatrin i Skellefteå 110 personer för ätstörningar.

Av dessa var 77 personer över 18 år, och 36 stycken yngre än 18 år.

Ätstörningspatienter behandlas också inom skolhälsovården och på ungdomsmottagningar.

De 110 inom psykiatrin är de vars sjukdomstillstånd gått längst. I enstaka fall behandlas dessa patienter också på en medicinsk avdelning, där de till exempel kan sondmatas.

maria boström, det är min typ läkare... haha.
fast jag gillar henne inte speciellt mke, det var hon som
bestämde att jag skulle läggas in.
xoxo, M


Kommentarer

Vill du kommentera?:
Jag godkänner inte spamkommentarer

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (bara jag kommer se den)

Din blogg?: (om jag ska kunna kommentera tillbaka)

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0