exakta mått

hej världen!
en nyfödd bebis väger ju ca 3 kg och är jamen
typ 50 cm lång.
varför finns inte sånna mått när man är tonåring som tex
14åringar ska väga mellan 50-60 kg och vara mellan 150-170 cm långa.
kanske tråkigt, men endå, tänk så mycket lättare!
det finns ju i och för sej bmimått,
jag tror 14, 15 åringar ska ha ett bmi mellan 18 och 20,
det räknas som normalvikt. men hur många vet hur man räknar
ut bmi? nej just det, inte så många.
då har man ju som ett "mål" om man känner att man behöver gå ner i vikt,
nu måste man ju mer fråga runt lite, hur mycket väger du osv.
och hur många säger sanningen? jag tror många drar av några kilo.
(helt ärligt, jag la på kilon i somras)
fast då känner man sej ganska udda om man råkar väga kanske, 65.
nej usch, det där blev jobbigt........

xoxo, M

Kommentarer
Postat av: Lovisa

BMI ska man inte alltid förlita sig på. Visst, det stämmer. Men har man mycket muskler, som jag som är dansare och dessutom gymmar, så har jag ett bmi som är högre än vad jag skulle haft utan musklerna. Och min syster är 14 och är underviktig enligt bmi, men man kan inte förlita sig på bmi för mycket när det mest gäller färdigvuxna personer. min syster kommer inte vara underviktig när hon har vuxit klart, hon har bara vuxit så mycket på längden att kroppen inte hängt med med vikten osv.

och låter man en hockeykille göra bmitest så får de flesta fetma, och de är ju långt ifrån feta osv, det är musklerna som väger.

så jag förlitar mig inte på bmi.. :)

2009-02-08 @ 09:30:41
URL: http://caffeineaddict.blogg.se/
Postat av: morgondis

BMI 18-25 är normalvikt för tjejer, tror det är lite högre för killar.

Ha en bra söndag!

2009-02-08 @ 15:28:44
URL: http://anorexiochjag.bloggproffs.se/

Vill du kommentera?:
Jag godkänner inte spamkommentarer

Vad heter du?:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (bara jag kommer se den)

Din blogg?: (om jag ska kunna kommentera tillbaka)

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0